Det är viktigt att sätta in busstrejken i sitt sammanhang. Att köra buss är ofta en upphandlad tjänst, alltså ett företag utför den åt kommunen/landstinget. Upphandling betyder pressade priser, stora och slimmade organisationer.
Jag hörde häromdagen om ett vårdföretag som vann en upphandling med 25 procent lägre driftskostnad än landstinget. Det kan ses som nånting bra. Det kan också vara sådant som leder till en strejk. Kostnader för personal kan man alltid hålla nere genom att låta dem köra längre pass, ha flera pass under ett dygn, dra in pauser och så vidare.
Jag gissar att strejkfrekvensen kommer att öka och de som vill begränsa fackförbunden gör det för att få smidigare upphandling så att säga.
För övrigt är Olle som skriver insändare i DN idag den som sätter fingret på spiken: Ge bussförarna bättre villkor, jag vill att min fru och mina barn ska åka tryggt. (Fler kvinnor än män åker buss)